Nieuwe releases

Jaume Vilaseca: Jazz & Parsons Project


Pupil-Les: Tot I Res


Scott Hamilton: Two For The Road


Els Catarres: Diamants


Dexter Gordon: Soul Sister

Dexter Gordon's Europese periode (1962-1976) speelde zich voornamelijk af in zijn geliefde Denemarken. Hier vond hij nieuwe energie in het optreden en opnemen om een groot deel van zijn discografie op te bouwen op de top van zijn artistieke kracht. De output was echter schaars tussen 1962 en 1964. Dit album, opgenomen in Kopenhagen (1962) en Oslo (1963), is een knap document van de nieuwe start door deze meester van de tenorsaxofoon.


Yoko Yates: Mystic Life

De leider van dit boeiende debuutalbum, Yoko Yates, is de gevierde componist van de soundtrack voor de bekroonde documentairefilm "Mothers' Way, Daughters' Choice", gefilmd in NYC. Yoko treedt ook op als pianiste en is bijzonder actief als componiste. Yoko Yates: piano; Jamie Baum: fluit; Sam Sadigursky: klarinet, basklarinet; Aryeh Kobrinsky: bas; Jeff Hirshfield: drums.


Iberi: Supra

Het koor Iberi put uit de levendige culturele geschiedenis van Georgië. Iberi specialiseert zich in een breed scala van zangstijlen, vaak met instrumentale begeleiding. Polyfone zang is een belangrijk onderdeel van de Georgische muziek. Meestal wordt er in drie delen gezongen, een techniek die kenmerkend is voor Georgië. Het belang van deze unieke praktijk is zo groot dat zij op de lijst van immaterieel cultureel erfgoed van de UNESCO staat.


Maurice Jarre: Bandes Originales De Films 1959-1962

Maurice Jarre was een uitmuntend componist van Franse filmmuziek. Zijn soundtracks waren een begrip durende de hele tweede helft van de twintigste eeuw. Deze selectie blikt terug op Jarre's beginperiode, toen hij zijn eerste hit in Hollywood scoorde. Hij kwam ook internationaal in de belangstelling met zijn muziek voor "The Longest Day". Dit was een sleutelperiode voor de componist.


Misia: Animal Sentimental

Fadozangeres Mísia is de eerste om toe te geven dat zij een `sentimenteel dier' is. Dat is de basis voor haar project met de klassieke producer Wolf-Dieter Karwatky. Eerdere nummers zijn opnieuw opgenomen in nieuwe arrangementen, maar er zijn ook verrassingen zoals "Qué he sacado con quererte" van Violeta Parra en een gedicht van Fernando Pessoa dat op muziek is gezet. In elk van de stukken geeft Mísia zich zonder voorbehoud bloot.


Nikos Tsiachris: Primavera En Berlin

Tsiachris is een Griekse (!) flamencogitarist die nu in Berlijn woont. Zijn tweede solo-album is opgedragen aan zijn nieuwe woonplaats, die verdriet en pijn veroorzaakte, maar hem ook veel nieuwe vriendschappen, liefde en geluk bracht. Hij vermengt flamenco, hedendaagse muziek en jazzinvloeden in geraffineerde composities en arrangementen.


The Paulette Sisters: In The ’50s


Duke Jordan: As Time Goes By


Doug Macleod: A Soul To Claim

Op zijn nieuwste album werkt blueszanger en verhalenverteller Doug MacLeod samen met de legendarische producer Jim Gaines (Santana, Stevie Ray Vaughn, Luther Allison, Steve Miller Band). Op de cd staan 12 weergaloze nieuwe songs, zeven tracks van Doug alleen en de rest samen met zijn studioband. "Er zit humor in mijn liedjes, maar ook boodschappen over hoe je je door dit leven moet slaan. Dat is wat ik van de oude jongens heb geleerd. Hopelijk maak ik je aan het lachen, aan het huilen, aan het denken. Het belangrijkste is dat ik hoop dat ik je laat voelen, want dat is waar deze muziek over gaat", aldus Doug. Aanrader!!


Roy Gaines: Bluesman For Life

Roy Gaines was een protégé van de legendarische T-Bone Walker. De elektrische Texas-blues van Gaines maakte hem al tot een veelgevraagd sideman, maar ook als bandleider staat hij zijn mannetje. Geproduceerd door Jimmy Morello brengt Gaines ons stevige gitaarblues van de bovenste plank. Dit is een gloednieuwe mix van de originele Pacifica Studio multitrack- tapes en volgens labelbaas John Stedman " sharper, harder and better than the original from 1998".


Arizona Wind Quartet W. Daniel Linder: Johanna Beyer: Music For Woodwinds

De Duits-Amerikaanse componiste Johanna Magdalena Beyer (1888-1944) was een van de meest kenmerkende modernistische stemmen van het midden van de 20e eeuw. Hoewel haar werken voor slagwerkensemble, piano en strijkers de meeste aandacht hebben gekregen, componeerde Beyer ook een aanzienlijke hoeveelheid muziek voor houtblazers. Slechts vijf stukken voor klarinet en fluit zijn eerder opgenomen. Deze cd brengt de rest van Beyers bekende kamermuziek voor blazers aan het licht.


The Astra Choir & John Mccaughey (cond.): Unsettled Choruses: A Terrain Of Humming And Phonetics

Deze veertien koorwerken uit de 20e eeuw zijn in meer dan één opzicht onbestemd. Ze vertegenwoordigen bijzondere momenten in de geschiedenis van de muziek voor stemmen en in de creatieve overpeinzingen van hun componisten. Chromatisch, 12-toons, modaal, neoklassiek, noise, drone, klankpoëzie: dit is koormuziek die `verontrustend' is, maar tegelijk de situatie met creatief enthousiasme omarmt.