Nieuwe releases

Karl Seglem: Alun


Eklekto-Ensemble 0: 6 Pieces For Gamelan Slendro By Harrison, Martin, Polan

Voor dit opnameproject is het Franse muziekcollectief "ensemble 0" (uitgesproken als "nul") een samenwerking aangegaan met het Zwitserse percussie-ensemble Eklekto en Gamelan Oksitan. De Amerikaanse componist Lou Harrison raakte al in de jaren `70 gefascineerd door het instrument. Andere componisten op deze cd zijn Billy Martin (een Amerikaanse jazzdrummer) , Ronald Dahinden en Petar Klanac, wiens compositie gebaseerd is op een Gregoriaans gezang. Een heel bijzondere cd


Vokalensembelet Multa Paucis: Ved Myrke Midnattstid


Erik Drescher & Peter Ablinger: Peter Ablinger: Against Nature

Het begon allemaal met een afwijzing. Fluitist Erik Drescher diende eind 2019 een aanvraag in voor een samenwerking met componist Peter Ablinger. De afwijzing kwam in februari 2020, net als Covid-19. Het project werd toch gestart, ongefinancierd natuurlijk.Erik Drescher presenteert een multi-instrument hologram van nieuwe fluitmuziek, niet te missen voor iedereen die nieuwsgierig genoeg is om een reis te maken naar het onbekende.


Phace A.o.: Wolfram Schurig: Works For Ensemble

Wolfram Schurig kreeg een basisopleiding op de blokfluit, gevolgd door concertstudies bij Kees Boeke. Deze ervaring speelt een belangrijke rol in Schurigs werkwijze als componist: "Je schrijft nu eenmaal muziek anders als je zelf op het podium staat." De werken op dit album verkennen verschillende betekenissen van "concertare", van "samenwerken" tot "concurreren", uitgevoerd door Ensemble PHACE.


Emerald Ghost: Copland X Galante Song Cycles

Aaron Copland schreef "Twelve poems for Emily Dickinson" in 1950. De cyclus van negen liederen van de Italiaanse componist Carlo Galante gaat over de ontmoeting van muziek en poëzie rond het thema van de "nacht". Het duo "Emerald Ghost," bestaande uit sopraan Lucy De Butts en pianiste Giovanna Gatto, werken sinds 2019 samen en kozen deze twee belangrijke 20e eeuwse liederencycli voor hun debuutopname.


Daniel Kahn: Word Beggar

Dit is het eerste album dat Daniel volledig solo heeft opgenomen. Muzikaal beweegt het zich tussen folk, jazz en klezmer. Het bestaat uit bewerkingen en zettingen van liedjes en teksten van Georges Brassens, Kadye Molodovsky, Mordechai Gebirtig, Kurt Tucholsky, Beyle Schaechter-Gottesman en Aaron Zeitlin. Verwacht geen vuurwerk zoals op eerdere cd's. Dit album is live opgenomen, het ademt intimiteit en nabijheid, met een warme klank.


Various: Walter Zimmermann: Voces

"Voces" is een collectie van zeldzame opnames van composities van Walter Zimmermann uit de periode 1979-2016. De op muziek gezette teksten variëren van Meister Eckhart en Hadewijch tot Michail Lermontov, Ossip Mandelstam en Robert Creeley. Uitvoerenden zijn onder meer: Claudia Barainsky, Tehila Nini Goldstein, Sheva Tehoval / Magda Lapaj, Peter Schöne / Jan Philip Schulze, Walter Zimmermann & Band. Inclusief een zeldzame opname uit 1982. 3-cd-set met een 144 pagina's tellend boek'


Martin San Francisco Ballet Orchestra West (cond.): Lowell Liebermann: Frankenstein

Reference Recordings heeft jaren besteed aan het maken van deze productie. Het is de eerste audio-opname van de complete partituur van Lowell Liebermann voor Liam Scarlett's balletbewerking van `Frankenstein', het klassieke horrorverhaal van Mary Shelley. `Frankenstein' werd opgenomen tijdens live balletvoorstellingen in het War Memorial Opera House in San Francisco . Het ballet was een coproductie van het Britse Royal Ballet en het San Francisco Ballet. Het topteam van Reference maakte er weer een prachtige productie van. Een meesterwerk!


Mary Black: Babes In The Wood


Morgonrode: Morgonrode

Morgonrode wordt gevormd door vijf jonge muzikanten uit de omgeving van de muziekacademie in Oslo. Een aantal van hen zijn folkmuzikanten, ze hebben allemaal gemeen dat ze genres overschrijden en nieuwe muziek maken voor het heden. De openingstrack is aanzienlijk rockiger dan de rest van de plaat!


Libby Weitnauer: Sixteen Kings’ Daughters

Zangeres, violiste en bandleider Libby Weitnauer heeft een achtergrond in traditionele muziek en fiddle, puttend uit haar familie-achtergrond in Oost-Tennessee. Ze is de helft van het bejubelde rootsduo Tui, samen met Jake Blount. Haar eerste solorelease is een eigentijdse verkenning van twee traditionele ballades. Deze 45rpm-single brengt verhalen zoals ze al eeuwenlang verteld worden.


Enric Carreras: Ikigai R

"Ikigai" betekent in de Japanse cultuur "je reden van bestaan, de vitale motivatie die je elke ochtend doet opstaan". Het nieuwe album van Carreras, (componist, producer en pianist) laveert opnieuw tussen new age, hedendaagse muziek, symfonie en elektronica. De etnische penseelstreken zijn meer dan ooit aanwezig: er zijn Keltische, Arabische, mediterrane en zelfs Japanse invloeden.


Bud Powell: Stockholm – Oslo 1962

Het Deense label Steeple Chase heeft een warme belangstelling voor Bud Powell, volgens Miles Davis "de beste van alle bebop pianospelers". De opnames op deze cd stammen uit hetzelfde jaar als de fabelachtige 5-delige releases "At The Golden Circle", namelijk 1962. Het Zweedse deel van deze release werd opgenomen twee dagen voor die SteepleChase releases. Bud Powell reisde datzelfde jaar nog door naar Oslo, Noorwegen om daar een aantal memorabele tracks op te nemen alvorens voor de laatste keer terug te keren naar de USA.


Maria Cinta: Sirena Urbana

Sirena Urbana, de nieuwe cd van de Catalaanse singer-songwriter Maria Cinta, bestaat uit 6 nummers met een Braziliaanse en mediterrane touch. Cinta kent een eigen en zeer persoonlijke taal. Met August Aguilo op piano en Marko Lohikari op contrabas.


Charlie Undershaw: Agora

Charlie Undershaw is het muzikale project van componist Carlos Marín de Miguel uit Valencia. "Agora" ("Nu" in het Portugees) is zijn eerste cd en daarop maakt hij een tournee langs de klanken van de Braziliaanse jazz. Het album, dat 13 nummers telt, is bijna volledig in het Portugees gezongen. Bijna alle teksten van de liederen zijn van zijn hand, intieme liederen die gaan over de grote universele thema's.


Horace Tapscott (cond.) The Pan-Afrikan Peoples Arkestra: Flight 17

Horace Tapscott's Pan-Afrikan Peoples Arkestra (P.A.P.A.) was een van de meest transformerende, vooruitstrevende en rechttoe rechtaan heavy big bands die in de jaren '60 en '70 jazz hebben gespeeld. De groep trad veel op, maar maakte geen opnames. De grote fan Tom Albach kreeg hen uiteindelijk op de plaat. De eerste opnamesessies begin 1978 leverden genoeg materiaal op voor twee albums, en de eerste release was "Flight 17". 180 grams vinyl, geperst bij Pallas in Duitsland.


Horace Tapscott: The Call. Conducting The Pan-Afrikan Peoples Arkestra

Pianist Tapscott vormde een uniek geluid met zijn Arkestra en community-minded muzikanten. Op deze lp leidt de componist vier uitgebreide arrangementen door zijn 16-koppig orkest, met o.a. Adele Sebastian, Jesse Sharps en Linda Hill. De muziek weeft Afro-futuristische muziek door wisselende tempi en een niet aflatend dynamisch expressief geluid. Er zijn van die albums waarin je telkens iets nieuws hoort als je ze opnieuw beluistert en dit is zo'n album. 180 grams vinyl, geperst bij Pallas in Duitsland.


Hans Theessink & Big Daddy Wilson: Payday

Hans Theessink en Big Daddy Wilson zijn beiden charismatische entertainers en soulvolle performers, die naam gemaakt hebben als muzikanten en songwriters. Beiden bewonderden elkaars talent en gingen aan de slag voor een gezamenlijk album. Hans Theessink staat bekend als een gevoelige virtuoos op bijna alles waar snaren op zit en Wilson is een rotsvaste percussionist. De kers op de taart is het vocale samenspel van Theessink en Wilson. Hun vocale dialogen, of het nu blues, roots, folk of gospel is, smelten samen alsof ze nooit iets anders hebben gedaan.


Hans Theessink & Big Daddy Wilson: Payday

Hans Theessink en Big Daddy Wilson zijn beiden charismatische entertainers en soulvolle performers, die naam gemaakt hebben als muzikanten en songwriters. Beiden bewonderden elkaars talent en gingen aan de slag voor een gezamenlijk album. Hans Theessink staat bekend als een gevoelige virtuoos op bijna alles waar snaren op zit en Wilson is een rotsvaste percussionist. De kers op de taart is het vocale samenspel van Theessink en Wilson. Hun vocale dialogen, of het nu blues, roots, folk of gospel is, smelten samen alsof ze nooit iets anders hebben gedaan.Ook leverbaar op 180 grs vinyl