Nieuwe releases
Carey Bell: Carey Bell’s Blues Harp (180gr)
Als mondharmonikaspeler is Carey Bell al sinds de jaren zestig zeer gewaardeerd, in het begin van de jaren zeventig trad hij veelvuldig op met Muddy Waters en Willie Dixon. In de jaren negentig zou hij met een paar zeer sterke platen weer opnieuw in de publiciteit komen, maar het gaat hier om zijn debuutplaat uit 1969, die algemeen gezien wordt als essentieel. Deze klassieker komt uit de bluescatalogus van Delmark, is geremastered van de originele tapes en op 180grs vinyl. Met Jimmy Dawkins (gitaar), Pinetop Perkins (piano), Joe Harper (bas) en bijdragen van Eddie Taylor is dit een echt feest. Een waardige aanvulling op onze vinylcatalogus
Michael Jong De: For Madmen Only
Het is precies drie jaar geleden dat Michael de Jong, de grand old man van de Nederlandse roots-scene zijn plaat The Great Illusion maakte. Geheel akoestisch, maar een groot succes bij pers en publiek. De opvolger is eveneens akoestisch en volledig solo. maar zoals Revolver al schrijft in een viersterrenrecensie Meer dan een akoestische gitaar heeft De Jong niet nodig, z'n doorleefde stem maakt alle muzikale franje overbodig. Opnieuw teksten die je als luisteraar aan het denken zetten, door de rauwe en intense manier waarop ze afgeleverd worden, maar ook door de verrassende en aangrijpende inhoud. Geen lichte kost, maar wel weer een klein meesterwerk.
Maria Bethania: Dentro Do Mar Tem Rio. Ao Vivo
Various: Celebrate Africa! Think Global
The Axidentals: Hello, We’re The Axidentals
Tutu Puoane: Quiet Now
Met haar debuutcd Song (S 62602) wist de Zuid-Afrikaanse, in België residerende, jonge zangeres Tutu Puoane al menig jazzliefhebber inclusief de jazzpers voor zich te winnen. Ze zat qua vocale en compositorische mogelijkheden nog lang niet aan haar top, hetgeen bewezen wordt met de opvolger Quiet Now. Nummers als Mangakane, dat Tutu samen met haar partner en begeleider Ewout Pierreux schreef, en Hlompha Bophelo laten horen hoe zij op meesterlijke wijze haar Zuid-Afrikaanse roots verweeft met spannende jazzcomposities. Ook de prachtige vertolking van I Dont Know Where I Stand (Joni Mitchell) dwingt groot respect af. De begeleiding bestaat uit de getalenteerde pianist Ewout Pierreux, de veelgevraagde bassist Nicolas Thys en drummer Lieven Venken.
John Kirkpatrick: The Dance Of The Demon Daffodils
Tom Kitching & Gren Bartley: Boundary
Anuna: Invocations Of Ireland
Peter Eotvos: As I Crossed A Bridge Of Dreams
Winanda Del Sur W. Patricio Wang (comp.): Canciones Salvajes (pablo Neruda)
De Chileense componist Patricio Wang is zoals vele Chilenen opgegroeid met het werk van de dichter Pablo Neruda. Door het componeren van de Canciones Salvajes vond Wang een manier om Neruda opnieuw te ontdekken. Deze Canciones vormen een bijzonder geheel, met elementen van Chileense volksmuziek, modern klassiek en minimalisme. Wang is er in geslaagd om dit alles, samen met zijn ervaringen als componist voor film en theater, te verwerken tot een indrukwekkend en meeslepend geheel dat niemand onberoerd zal laten. De stem van Winanda van Vliet staat centraal, maar het koor en de vijf muzikanten, veelal op traditionele instrumenten, krijgen volop de kans zich te presenteren in deze schitterende composities.
Martin Simpson: Sad Or High Kicking
Martin Simpson: Grinning In Your Face
Humphrey Lyttelton: 1957-58
Dinah Washington: Mellow Mama (180gr)
Dinah Washington was een uitzonderlijke zangeres met een boeiende levensloop. De opnames van deze lp stammen uit de archieven van het Apollo-label. Dit label was verbonden aan het gelijknamige zwarte theater in Harlem, New York. In veel van haar teksten nam deze kleurrijke zangeres geen blad voor de mond.
The Carter Family: Carter Family Favorites
Mdungu: Afro What!?
Het wereldmuziekblad Mixed noemde hen al de beste Afrikaanse band van Nederland en dat is geen gering compliment voor een groep die vrijwel geheel uit Nederlandse musici bestaat. Mdungu baseert zich op West-Afrikaanse pop uit de jaren '60, royaal gemengd met, funk, soul en rock. Op Afro What!? zorgen een uitstekende blazerssectie, authentiek tinkelende gitaren en traditionele percussie aangevuld met drums voor een zonnige Afrikaanse sound, regelmatig onderbroken door vette funk of een jazzy improvisatie. Onweerstaanbare Afro-beat, gemixt door Justin Adams (o.a. Tinariwen en Soul Science).
Amina Alaoui: Gharnati. En Concert
De Marokkaanse zangeres Amina Alaoui is een van de origineelste en beste hedendaagse vertolkers van Arabisch-Andalusische liederen in de Gharnatistijl, d.w.z. de stijl van Granada. Gharnati - en concert is live opgenomen, waardoor de uitvoering een dynamiek krijgt die alleen maar in zo'n kleine bezetting kan ontstaan. Amina heeft slechts drie begeleiders, maar dat zijn stuk voor stuk topmuzikanten: violist Kheir-Eddine Mkachich, ud-speler Sofiane Negra uit Tunesië en haar zoon, Idriss Agnel, een fantastisch percussionist. Hun actieve begeleiding geeft veel kracht en kleur aan de toch al indrukwekkende zang van Amina en hun solo's maken deze cd mede tot een juweeltje.
Elbow Jane: 3-Side Island
The Lake Records All-Star Jazz Band: The Rosehill Concert